Handelsvillkor

Senast uppdaterad 27.02.2023

Vad är handelsvillkor?

Handelsvillkoren är de villkor som definierar villkoren mellan dig som kund och oss som webbshop i samband med ett köp.

Introduktion

VitaYummy är ett skandinaviskt varumärke utvecklat av Nordic Nutriment ApS. 

Nordic Nutriment ApS 

Industrivej 21, 1. sal 

4000 Roskilde, Denmark 

CVR: 38411403 

Telefon: +45 4880 2770 (mellan 10 - 15 på vardagar) 

E-post: info@vitayummy.com 

 


 

Kontakt

Nordic Nutriment ApS kan kontaktas på Telefon: +45 4880 2770 (mellan 10 - 15 på vardagar) eller e-post: info@vitayummy.com   

 

Placering av beställning 

En beställning som sker via VitaYummys webbshop är bindande för båda parter när kunden har fått en orderbekräftelse. Nordic Nutriment ApS har rätt att kontakta dig om du har angett en felaktig eller ogiltig adress vid din beställning. Om paketet har skickats till fel adress på grund av felaktig inmatning är detta kundens eget ansvar och Nordic Nutriment ApS återbetalar eller ersätter inte paket som har skickats till fel adress på grund av fel i inmatning vid beställning. Om du har angett en ogiltig eller felaktig e-postadress och därför inte fått din orderbekräftelse så är det kundens eget ansvar att skicka ett e-postmeddelande till info@vitayummy.com för att få felet rättat och få korrekt information om lagd beställning. 

 

Betalning

Hos oss kan du välja mellan flera betalningsmetoder. Vi accepterar betalningar via Klarna och korten Visa samt MasterCard. Vi avräknar inkl. moms. Betalning sker via vår externa hostingpartner som behandlar alla inkommande transaktioner. Din betalningsinformation lagras därför endast hos den externa partnern och endast under genomförandet av transaktionen. Din information lagras på en extern server som har både PCI DSS Certified (Payment Card Industry Data Security Standard) och kryptering via SSL (Secure Socket Layer) som är en av de högsta standarderna inom krypteringsteknik. Detta ser till att dina uppgifter lagras säkert och inte kan läsas av andra parter. Din betalningsinformation lagras och behandlas uteslutande av våra externa parter och behandlingen av denna betalningsinformation är därför en fråga mellan dig och vår hostingpartner som databehandlare. Beloppet dras först när produkten skickas från vårt lager. Priserna anges i kronor. Du väljer själv leveransmetod i slutet av beställningsprocessen. Alla priser är inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Vi tar inga kortavgifter. Enligt det nyligen införda EU-direktivet som heter PS2D kan du bli ombedd att identifiera dig mer frekvent jämfört med tidigare. I förbindelse med detta kan det uppstå betalningsfel för signaturköp till följd av de nya reglerna för betalning med kort eftersom signaturköp inte längre godkänns som legitimation. Det är alltid kundens egen kortutgivare som avgör när en kortbetalning misslyckas och vi uppmanar dig att kontakta din egen kortutgivare om du har frågor angående problem vid betalning och signaturköp. 

 

Kortreservation

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.  

 

Leverans

Nästan alla beställningar lämnar vårt lager samma dag om du beställer innan kl. 16. Frakt kostar 49 kr per leverans. Man får däremot gratis frakt vid köp för 330 kronor och mer.   

 

Ångerrätt

När du handlar i webbshoppen hos VitaYummy har du 14 dagars ångerrätt med början från den dag du mottagit produkten. Tidsfristen innebär att du har upp till 14 dagar från mottagandet för att meddela oss att du ångrar ditt köp. Du kan skicka ett e-postmeddelande till info@vitayummy.com eller använda standardformuläret för returer som du hittar längst ner i handelsvillkoren. Om du har beställt flera produkter i en beställning, men dessa levereras separat, räknas perioden från den dag du får den sista produkten. Du kan inte ångra ditt köp genom att vägra att motta produkten utan att först ge oss information detta. När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att returnera produkten till oss. Du måste själv stå för kostnaderna för produktreturen och är ansvarig om det uppstår skador under transporten. Vissa produkter kan på grund av deras beskaffenhet inte returneras med vanlig post. Det gäller exempelvis för mycket stora försändelser. Utgifter för returer av sådana produkter förväntas bli maximalt: 500 DKK När vi mottagit produkten kommer vi självklart att återbetala hela beloppet till dig. Beloppet kommer att överföras till det konto / kort som användes i samband med köpet. Vi återbetalar alla betalningar som erhållits från dig inklusive leveranskostnader (det gäller däremot inte extra leveranskostnader i de fall du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransformen som vi erbjuder) senast 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om att du vill ångra avtalet. Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmetod som du använde vid ditt köp om inget annat har överenskommits mellan oss. Vi kan tillbakahålla återbetalningen tills vi har mottagit produkten om du inte skickar dokumentation om genomförd returförsändelse till oss.   

 

Ingen ångerrätt 

Dessa avtal kan inte ångras: Leverans av produkter som kan antas försämras eller snabbt bli inaktuella. Leverans av förseglade produkter som av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte är lämpliga att returneras och där förseglingen brutits efter leverans. Produkter returneras till: 

 

VitaYummy C/O Junge Spedition 

Hammerholmen 44 

2650 Hvidovre 

Mrk. VitaYummy Retur 

 

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till denna adress.   

 

Produkternas skick vid retur 

Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av produkter som beror av annan hantering än den som är nödvändig för att fastställa art, egenskaper och funktioner. Om produkten har testats utöver det som beskrivits ovan anses den som använd. Det innebär att vid ångrat köp får du endast en del eller ingenting av inköpsbeloppet beroende av produktens handelsvärde vid mottagandet av returen. I vissa fall kan det innebära att du endast får återbetalat för fraktkostnaderna.   

 

Reklamationsrätt

Om du köper en produkt med ett fel eller en brist gäller köplagens regler. Du kan reklamera för produktfel och produktdefekter inom 24 månader från leveranstillfället. Observera däremot att en del av våra produkter har en hållbarhet på mindre än 24 månader och att normalt slitage eller en försämring inte är ett reklamationsberättigat fel om produkten inte haft problem under bestämd hållbarhetsperiod. Produkten ska returneras till nedanstående adress: 

 

VitaYummy C/O Junge Spedition 

Hammerholmen 44 

2650 Hvidovre 

Mrk. Reklamation 

 

Vi ber dig att så detaljerat som möjligt ange vad problemet är. Därutöver ber vi dig att inkludera ditt ursprungliga beställningsnummer och kontaktuppgifter. Om reklamationen är berättigad så återbetalar vi dina rimliga fraktkostnader. Kom ihåg att produkten alltid måste returneras i försvarligt emballage och be om ett kvitto för transport. Spara postkvitto inkl. information om fraktkostnader samt eventuellt spåningsnummer. Du måste klaga inom "skälig tid" efter att du har upptäckt produktfelet. Du måste också sluta använda produkten vid upptäckt av fel så att vi kan bedöma reklamationen korrekt. Du måste reklamera inom "rimlig tid" efter att du har upptäckt felet. Om reklamationen sker inom två månader från det att felet upptäcktes så kommer reklamationen alltid anses att ha skett i rimlig tid. Om reklamationen är berättigad så kommer vi att återbetala dina (rimliga) fraktkostnader. Produkten måste alltid returneras i ett försvarligt emballage. Kom ihåg att få ett fraktkvitto för ersättning av dina fraktkostnader. Information av möjligheter för klagomål Ett klagomål över en produkt eller tjänst som köpts av oss kan lämnas in till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Nævnenes Hus .... Du kan klaga till Center for Klageløsning via www.forbrug.dk. EU-kommissionens klagomålsportal på nätet kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för dig som inte bor i Danmark. Klagomål lämnas här: [**http://ec.europa.eu/odr**](http://ec.europa.eu/odr). Vid klagomål måste du uppge vår e-postadress. Vi rekommenderar däremot alltid att du först kontaktar oss för att hitta fram till en lösning på eventuella problem.   

 

Sekretesspolicy

För att kunna registrera och leverera din beställning som lagts via webbshoppen hos VitaYummy behöver vi följande information: Namn Adress (dit varorna ska skickas) Telefon E-post Dina kontaktuppgifter används endast för att behandla din beställning och kontakta dig angående din beställning. Vi vidaresäljer inte dina kontaktuppgifter. Vi lagrar endast dina kontaktuppgifter i vår databas och delar dem med nödvändiga partners. Du kan läsa mer om hantering och behandling av dina uppgifter och kontaktuppgifter i vår cookiepolicy och integritetspolicy. Personuppgifter som registrerats hos Nordic Nutriment ApS lagras i fem år och raderas sedan. Vi registrerar och delar endast sådana personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera produkten till dig. Vi samarbetar endast med databehandlare inom EU eller i länder som kan skydda dina uppgifter på ett adekvat sätt. Dataansvarig hos vitayummy.com är Nordic Nutriment ApS. Du har rätten att ta del av uppgifterna som vi bearbetar om dig. Om du anser att uppgifterna är felaktiga så har du rätt att få dem korrigerade. I vissa fall har vi skyldigheten att radera dina personuppgifter om du begär detta. Det kan t.ex. vara fallet om dina data inte längre är nödvändiga i förhållande till syftena som vi behövde dem för. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid mot lagstiftningen. Du kan skriva till oss på: info@vitayummy.com. Läs mer om personuppgiftsbehandling i vår integritetspolicy [**här**]. (/persondatapolitik/)   

 

Standardfortrydelsesformular 

(Denna blankett fylls i och returneras endast om ångerrätten utnyttjas) Följ länken här eller använd formuläret nedan:

 

VitaYummy C/O Junge Spedition 

Hammerholmen 44 

2650 Hvidovre 

Mrk. Reklamation 

Epost: info@vitayummy.com.

 

Jag meddelar härmed att jag önskar utnyttja ångerrätten i samband med mitt köpeavtal för följande varor/tjänster:

_________________________________________________________________________Beställd på: _______________________________ Mottagen på: _______________________________ Konsumentens namn: _________________________________________________________________Konsumentens adress: _________________________________________________________________ Konsumentens signatur: _________________________________________ Datum: _________________ (endast om blankettens innehåll kommuniceras på papper) 

 

Uppdateringsdatum

Handelsvillkoren uppdaterades senast den 03/09-2021.